Ліскович О.В.

Типові проблеми

в навчанні фізики та астрономії

у загальноосвітніх

навчальних закладах області

Методичний лист

2013

Нові вимоги суспільства до рівня наукової грамотності та загальної культури особистості зумовили необхідність модернізації системи освіти в Україні, у тому числі й фізичної. Основні напрями її реформування визначені Державною соціальною цільовою програмою підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року, а зміст – новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, тому основними завданнями діяльності районних (міських) методичних об’єднань учителів фізики та астрономії визначено:

- підготовку вчителів до впровадження нового державного стандарту в основній школі;

- створення умов для професійного зростання молодих педагогів;

- підвищення ефективності навчання фізики та астрономії;

- популяризацію досягнень сучасної науки та техніки серед учнівської молоді;

- пошук нових форм роботи з обдарованими учнями.

У 2013 – 2014 навчальному році вивчення фізики та астрономії здійснюватиметься за навчальними планами, зазначеними у листі Міністерства освіти і науки України від 20.05.13 № 1/9-349 «Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2013/2014 навчального року». Кількість годин, що відводиться на їх вивчення, перелік програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України, представлено в додатку 1.

Підготовка вчителів фізики до впровадження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти здійснюється як під час курсів підвищення кваліфікації так і в міжкурсовий період. З цією метою кафедрою природничо-математичної освіти та ІТ, лабораторією методики природничо-математичних дисциплін МОІППО:

- оновлено тематику і форму проведення занять на курсах підвищення кваліфікації вчителів фізики та астрономії;

- здійснюється узагальнення та популяризація перспективного педагогічного досвіду;

- розпочато роботу обласної творчої групи вчителів біології, фізики, хімії з проблеми «Реалізація змістових ліній освітньої галузі «Природознавство» у навчанні природничих дисциплін учнів основної школи».

Під час проведення курсів підвищення кваліфікації перевага надається заняттям практичного характеру, зокрема використовується обладнання кабінету фізики МОІППО (Клименко Л. О.), фізичних кабінетів Миколаївського морського ліцею імені професора М. Александрова, Першої української гімназії імені Миколи Аркаса, наукових лабораторій Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського, Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова (Мащенко В. В.), Національного аграрного університету (Самойленко М. О., Самойленко Т. Г.). Традиційними є заняття для вчителів фізики на базі Миколаївського зоопарку (Мироненко І. В.), астрономічної обсерваторії імені Н. Д. Каліненкова Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського.

У міжкурсовий період педагоги залучаються до участі у методичних заходах обласного рівня: творчі групи, авторські творчі майстерні, семінари, конференції тощо.

Метою створення інтегрованої творчої групи вчителів-природничників є підготовка до викладання предметів освітньої галузі «Природознавство» в основній школі за новими програмами. До її складу ввійшли вчителі фізики: Гладир С. Т. (Прибузька ЗОШ І – ІІІ ступенів Доманівської районної ради, учитель-методист), Ізуїта А. В. (Миколаївська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 20 Миколаївської міської ради), Амбросимова Н. В. (Миколаївська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 52 Миколаївської міської ради), Слащова М. В. (Зеленоярська ЗОШ І – ІІІ ступенів Миколаївської районної ради);

На першому засіданні обговорено особливості нової програми з природознавства з позиції конкретних предметів. Учителі хімії актуалізували увагу на розділі «Тіла, речовини та явища навколо нас», учителі фізики висвітлили особливості вивчення розділу «Всесвіт», біології – «Планета Земля як середовище життя організмів».

За наслідками роботи членами творчої групи розроблено структуру методичного посібника для викладання природознавства у 5-му класі за новою програмою.

Підвищенню фахового рівня вчителів-природничників сприяють традиційні науково-практичні конференції кафедри природничо-математичної освіти та інформаційних технологій.

23-24 жовтня 2013 року на базі Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти планується проведення Міжрегіональної науково-практичної конференції «Природничо-математична освіта як фундамент усебічного розвитку творчої особистості» на відзначення 150-річчя від дня народження академіка В. І. Вернадського.

Напрями конференції:

1. Підготовка майбутніх учителів природничо-математичних дисциплін до роботи з обдарованими учнями.

2. Забезпечення науково-методичного супроводу викладання природничо-математичних дисциплін відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.

3. Інформаційні технології – вагомий чинник переходу до економіки знань.

4. Інноваційна діяльність учителя як умова забезпечення всебічного розвитку учня.

5. Дистанційне навчання – сучасна форма підвищення кваліфікації вчителів у системі післядипломної педагогічної освіти (акцент усебічного розвитку особистості).

6. Регіональний контент історичної спадщини (природничо-математична складова) у процесі всебічного розвитку вчителів і учнів.

Умови участі конференції розміщені на сайті МОІППО у розділі «Анонси».

У рамках конференції 24 жовтня 2013 року відбудуться творчі звіти молодих перспективних учителів природничих дисциплін, які брали участь у засіданні школи педагогічного досвіду вчителя фізики Чолака Сергія Івановича, директора Червонопромінського НВК у межах обласної конференції 24 – 25 листопада 2011 року. Метою звіту є підтвердження творчого зростання вчителя, обмін педагогічними ідеями.

Про необхідність посилення уваги до професійного становлення молодих педагогів свідчить аналіз кадрового складу вчителів фізики. Як видно з діаграми 1, серед 608 учителів фізики стаж менше п’яти років має 81 особа (13,3 %), а від п’яти до десяти років – лише 63 (10,4 %).

Діаграма 1

Відсоток молодих учителів фізики в ЗНЗ області

Відмінності між відсотком учителів у визначених групах свідчить про те, що певна кількість молодих спеціалістів, відпрацювавши декілька років, залишають педагогічну діяльність. Однією з причин, що зумовлюють дану ситуацію, на нашу думку, є відсутність підтримки з боку шкільного та районного методичного об’єднання, недооцінювання важливості практики наставництва.

Молоді вчителі повинні стати активними учасниками всіх методичних заходів як на рівні навчального закладу, так і на рівні району, області, що є показником ефективності роботи районних (міських) методичних об’єднань.

Учасниками ІІ (обласного) туру Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2013» з номінації «Фізика» стали 19 учителів фізики області (таблиця 1), серед яких переважна більшість педагогів мають стаж роботи більше 15 років.

Таблиця 1

Учасники ІІ (обласного) туру

Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2013»

з номінації «Фізика»

ПІП учасника Навчальний заклад Стаж Тема роботи
м. Миколаїв
Колечко Ніна Костянтинівна Миколаївська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 18 27 Впровадження діяльнісного підходу у викладанні фізики
м. Первомайськ
Брунцвік Ксенія Юріївна Первомайська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 4 7 Формування когнітивних умінь під час навчання фізики
м. Вознесенськ
П’янова Олена Олександрівна Вознесенська гімназія №1 23 Формування та розвиток інтелектуально-творчого потенціалу учнів у процесі викладання фізики
м.Очаків
Череватенко Олег Дмитрович Очаківська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 4 30 Екологічне виховання на уроках фізики
Арбузинський район
Телечкань Володимир Михайлович Благодат-ненська ЗОШ І –ІІІ ступенів 21 Використання комп’ютерної техніки для активізації самостійної діяльності учнів на уроках фізики
Баштанський район
Мількат Сергій Михайлович Привіль-ненська ЗОШ І –ІІІ ступенів 26 Формування життєвої компетентності учнів шляхом використання практично-орієнтованих завдань на уроках фізики
Березнегуватський район
Лісовський Михайло Григорович

Любоми-рівська ЗОШ І– ІІІ ступенів

20 Самостійна робота учнів з підручником на уроках фізики
Веселинівський район
Кляцька Людмила Миколаївна Веселинівська ЗОШ І – ІІІ ступенів 31 Формування в учнів ціннісного ставлення до здоров’я через зміст шкільної фізичної освіти
Вознесенський район
Годунко Федір Петрович Прибужанівська ЗОШ І – ІІІ ступенів 34 Організація самостійної роботи учнів на уроці фізики
Врадіївський район
Вітоха Олена Миколаївна Новопавлівська ЗОШ І – ІІІ ступенів 16 Формування пізнавальних інтересів та компетент-ностей на уроках фізики
Доманівський район
Чабан Валентина Анатоліївна Богданівська ЗОШ І – ІІІ ступенів 10 Проблемне навчання на уроках фізики
Єланецький район
Катеринич Андрій Воло-димирович Великосербу-лівська ЗОШ І– ІІІ ступенів 15 Нестандартний урок як один із засобів виховання інтересу до фізики
Жовтневий район
Дубченко Володимир Георгійович Пересадівська ЗОШ І-ІІІ ступенів 23 Підвищення ефективності уроку шляхом активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів
Миколаївський район
Мокрицька Наталія Миколаївна Новобогда-нівська ЗОШ І-ІІІ ступенів 12 Концентроване навчання: створення умов для форму-вання креативних умінь учнів на уроках фізики
Новобузький район
Шепель Володимир Анатолійович Жовтнева ЗОШ І – ІІІ ступенів 18 Методика і техніка демонстраційного і фронтального експерименту з фізики в ЗНЗ
Новоодеський район
Ярошевська Галина Леонідівна Новоодеська ЗОШ І – ІІІ ступенів №1 24 Формування в учнів ціннісного ставлення до здоров'я під час вивчення фізики
Очаківський район
Березюк Євгеній Анатолійович Дмитрівська ЗОШ І – ІІІ ступенів 3,5 Мотивація навчання на уроках фізики
Первомайський район
Мельниченко Антоніна Павлівна Степківська ЗОШ І-ІІІ ступенів 18 Використання ІКТ на уроках фізики
Снігурівський район
Школьна Раїса Миколаївна Баратівська ЗОШ І – ІІІ ступенів 24 Розвиток інтелекту учнів шляхом застосування інтерактивних технологій у вивченні фізики

На заочному етапі конкурсу учасники брали участь у таких випробуваннях: письмова робота, майстер-клас, співбесіда.

Зміст завдань письмової контрольної роботи представлено в додатку 2. Аналіз її результатів виявив, що вчителі відчували труднощі під час розв’язування фізичних задач. Це свідчить про необхідність посилення систематичної самостійної роботи вчителя над підвищенням власного фахового рівня, яка передбачає як вивчення методичної літератури, так поглиблення та осучаснення фахових знань, удосконалення навичок розв’язування задач, підготовки та проведення фізичного навчального експерименту.

Проведення майстер-класу передбачало представлення вчителем власних методів роботи та оригінальних ідей.

Так, Брунцвік К. Ю. (Первомайська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 4), працюючи над проблемою формування когнітивних умінь під час навчання фізики використовує когнітивну освітню технологію М. Є. Бершадського.

Учитель використовує прийоми роботи з інформацією, спрямовані на усвідомлення її змісту шляхом використання характеристики поняття за узагальненим планом; складання запитань до тексту; представлення за допомогою малюнків, графіків, формул; визначення змісту підказок, складання загадок, описів малюнків. Наприклад, прийом «Фантазія» – під час опрацювання теми, що стосується поширення звуку, його відбивання, інфразвуку та ультразвуку, впливу їх на живі організми (8 клас), клас ділиться на 3 групи. Першій групі пропонується текст із інформацією про інфразвук, другій – про ультразвук, третій – про вплив звуків на організми. Після ознайомлення зі змістом тексту, учні записують на аркуші 1-2 фрази, що передають основну суть прочитаного. На другому етапі групи обмінюються аркушами із записаними опорними фразами і на їх основі складають опис ситуації. Наприклад, друга група записала такі фрази: «Ультразвук у природі. Звукова ехолокація». Учні третьої групи описали ситуацію, коли кажани за допомогою ехолокації орієнтуються в просторі та полюють на комах, а також розповіли про використання звукової ехолокації у воді китоподібними. Інші групи представляють класу відтворені описи та порівнюють їх з оригіналами тексту.

Для розвитку мислення учні залучаються до аналізу фізичних понять, на визначення зв’язків між ними. Наприклад, проводиться гра «Неслухняні картинки», процес якої передбачає самостійний пошук зайвих у запропонованому наборі та обґрунтуванні вибору. Ефективним, на думку вчителя, є виконання завдань на перекодування інформації з однієї знакової системи в іншу, виконання розумових дій з дотриманням алгоритмів (порівняння, систематизація, класифікація, узагальнення, аналогія, конкретизація, аналіз, синтез). Наприклад, учням пропонується порівняти силу тяжіння та вагу тіла, що дозволяє у подальшому не допускати помилок при вивченні матеріалу.

Алгоритм систематизації об’єктів допомагає озброїти учнів умінням об’єднувати певні об’єкти за спільними ознаками. Для цього застосовуються логічно-структурні схеми, опорні конспекти, діаграми, таблиці. Використовуються алгоритми різноманітних аналогій. Окремо вчитель виділяє алгоритми індуктивного та дедуктивного підходу до пізнання. Наприклад, визначення умов плавання тіл у 8 класі за допомогою індуктивного підходу, що базується на аналізі результатів фізичного експерименту з вивчення поводження різних тіл, занурених у рідину; визначенні сили Архімеда за різницею показів динамометра в повітрі та рідині, визначенні об’єму зануреної частини тіла за допомогою мензурки; визначенні густини різних тіл, що занурені в рідину; демонстрації умов плавання тіл (із парафіну, алюмінію та корка). Діти роблять висновок, що умови плавання тіл визначаються густиною тіл та рідини.

Серед прийомів розвитку такого когнітивного процесу, як пам'ять вчитель виділяє збільшення об’єму пам’яті, розвиток зорової пам’яті, а також ігрові прийоми – складання та розгадування учнями кросвордів із різних тем, гра «Наведи порядок у своїх знаннях».

Для розвитку уваги використовується прийом «Адвокати», наприклад, після ознайомлення з електричним струмом у напівпровідниках пропонується відшукати відповідні «статті закону» (фрази в параграфі), які б підтверджували чи спростовували висловлену думку.

Для розвитку уяви та фантазії вчитель моделює ігрову ситуацію «Машина часу», що дозволяє учням перенестися в той період розвитку фізики, який вивчається на уроці. Завдання учнів полягає у відтворенні процедури пошуку тих закономірностей і відкриття винаходів, що були в той час. Гра «Пантоміма» подобається учням різного віку, вони зображають і процес вимірювання температури, і будову атома, і різні пристрої та прилади.

На думку Ксенії Юріївни, результатом сформованості когнітивних умінь учнів є те, що вони вміють визначати перспективи, передбачати наслідки власної навчальної діяльності, демонструють уміння використовувати отримані знання в нестандартних ситуаціях, ставлення до навчання має позитивний характер у всіх своїх проявах, що у свою чергу активізує пізнавальну діяльність школярів.

Учитель фізики Привільненської ЗОШ І – ІІІ ступенів Баштанської районної ради Мількат С. М. проектує власну педагогічну діяльність із урахуванням потреб і можливостей учнів сільської школи. Учитель переконаний, що повинен не просто озброїти школярів певною сумою знань, умінь і навичок, а виховати особистість, здатну ефективно діяти в різних сферах життя. Саме тому проблемною темою обрано «Формування життєвої компетентності учнів шляхом використання практико-орієнтованих завдань на уроках фізики». Її реалізація здійснюється через відбір змісту навчального матеріалу та оптимальне поєднання форм і методів навчання.

При відборі навчального матеріалу вчитель ураховує його особистісну цінність для кожної дитини, пов’язує з повсякденним життям, природою. Характерним для його уроків є наведення цікавих фактів, відомостей з інших галузей науки, демонстрація відеофрагментів, що ілюструють застосування фізичних законів.

Реалізуючи компетентнісний підхід до навчання фізики, Сергій Михайлович усвідомлює необхідність формування всіх компонентів предметної компетентності (когнітивного, діяльнісного, особистісного), тому надає перевагу продуктивним методам навчання (евристичному, дослідницькому, проблемного викладення матеріалу), які забезпечують активність учнів у процесі навчання.

Показником якості засвоєння теоретичних знань є вміння застосовувати їх для розв’язування фізичних задач, тому до уроків добираються задачі цікавого, життєвого змісту, орієнтовані на вирішення практичних завдань, що переконує учнів у життєвій необхідності вивчення фізики.

Пріоритетним у навчанні фізики вчитель вважає використання навчального експерименту. Демонструючи те чи інше фізичне явище, особливого значення надає його практичному застосуванню в побуті, техніці, на виробництві. Родзинкою в методичній скарбниці вчителя є залучення учнів до моделювання фізичних процесів, пристроїв, механізмів, виготовлення саморобного обладнання, ознайомлення із принципом дії побутових і технічних приладів.

Заслуговує на увагу система роботи вчителя з використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні фізики, яка включає комп’ютерний супровід уроку, здійснення поточного та підсумкового контролю знань, демонстрацію відеофрагментів, моделювання фізичних явищ і процесів, віртуальний експеримент тощо.

Актуальною є проблемне питання, представлене Ярошевською Г. Л. (Новоодеська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 1) – «Формування в учнів ціннісного ставлення до здоров'я під час вивчення фізики».

Для підвищення інтересу учнів до фізики вчитель широко використовує навчальний матеріал, пов'язаний з будовою організму людини, процесами, що протікають в ньому. Використання даного матеріалу є можливим при вивченні майже всіх тем курсу фізики загальноосвітньої школи.

Механічні параметри людини.

- Фізика людини.

- Навколишнє середовище.

- Лінійні розміри різних частин тіла людини, їх маса.

- Щільності рідин і твердих тканин, з яких складається людина.

- Кінематика і тіло людини.

- Закони Ньютона в житті людини.

- Сила тиску і тиск в живих організмах.

- Швидкості проведення нервових імпульсів.

- Закони руху крові в організмі людини.

- Природний захист організму від прискорення.

- Прояв сили тертя в організмі людини, природне мастило.

- Збереження рівноваги живими організмами.

- Центр тяжіння тіла людини.

- Важелі в тілі людини.

- Ходьба людини.

- Види суглобів.

- Деформація кісток, сухожиль, м'язів.

- Міцність біологічних матеріалів.

- Будова кісток з точки зору можливості найбільшої деформації.

- Тіло людини в гравітаційному полі землі.

- Умови тривалого існування людини на космічної станції.

- Заходи захисту льотчиків і космонавтів від прискорення.

- Невагомість і перевантаження.

- Робота і потужність, що розвивається людиною в різних видах діяльності.

- «Енергетика» і розвиток людини.

- Застосування закону збереження енергії до деяких видів руху людини.

Коливання і хвилі в живих організмах.

- Коливання і людина.

- Походження біоритмів.

- Серце і звуки, які супроводжують роботу серця і легень, їх запис.

- Стетоскоп і фонендоскоп.

- Вистукування – як один із способів визначення розмірів внутрішніх органів і їх стану.

- Радіохвилі і людина.

- Звук як засіб сприйняття і передачі інформації.

- Орган слуху.

- Ультразвук і інфразвук.

- Область чутності звуку.

- Голосовий апарат людини.

- Характеристики голосу людини.

- Слуховий апарат.

Теплові явища.

- Терморегуляція людського організму.

- Роль атмосферного тиску в життя людини.

- Осмотичний тиск.

- Зміна кров'яного тиску в капілярах.

- Вологість.

- Органи дихання.

- Теплові процеси в тілі людини.

- Людина як тепловий двигун.

- Ентропія і організм людини.

- Другий закон термодинаміки і здатність до самоорганізації.

Електрика і магнетизм.

- Електричні властивості тіла людини.

- Біоелектрика.

- Бактерії – перші електрики Землі.

- Фоторецептори, електрорецептори, біоелектрика сну.

- Електричний опір органів людини постійному і змінному струму.

- Магнітне поле і живі організми.

- Значення різних видів електромагнітних випромінювань для організму людини.

Оптичні параметри людини.

- Будова ока людини.

- Сила акомодації ока.

- Оптична сила.

- Дефекти зору і способи їх виправлення.

- Особливості зору людини.

- Роздільна здатність ока людини.

- Механізм зору людини.

- Грамофонна платівка і око.

- Для чого нам два ока.

- Спектральна і енергетична чутливість ока.

- Кольоротерапія.

Атомна та ядерна фізика.

- Лазерна техніка в медицині.

- Використання радіоактивних ізотопів.

- Вплив радіації на організм людини.

Якзасіб для зацікавлення та здивування учнів на початку вивчення нової теми використовуються відомості про наш організм. Так, наприклад,як проблемне питання, до уроку в 10 класі: «Центр мас. Центр тяжіння. Види рівноваги» дається завдання: стати до стіни, щільно притиснутись до неї всією «боковою» поверхнею тіла і спробувати відвести вбік вільну ногу. Звичайно учням це не вдається, тому виникає питання: Що є причиною? Чому діти не можуть втриматись?

Під час пояснення нового матеріалу, на думку вчителя, доцільно використовуватирізний історичний матеріал, цікаві відомості про творців фізичної науки, різні табличні дані та ін. Наприклад, при вивченні теми «Закон збереження і перетворення енергії» підкреслити роль вченого Майера, який першим його сформулював з позиції лікаря-природознавця,та використати відомості про перетворення одного виду енергії в інший, що відбуваються в організмі людини.

На етапі закріплення вивченого Галина Леонідівна пропонує учням зробити розрахунки енергетичних перетворень у живому організмі і визначити коефіцієнти корисної дії деяких біологічних процесів.

Невід’ємною частиною уроків є розв’язування експериментальних завдань, проведення короткочасних лабораторних робіт Наприклад, лабораторні роботи: «Визначення потужності і фізичної працездатності людини», «Вимірювання м'язової сили рук за допомогою динамометра».

Як правило, багато вчителів представляють досвід упровадження ІКТ в навчанні фізики, проте часто такі роботи не розкривають усіх можливостей даного засобу. Ґрунтовно ця проблема розкрита під час майстер-класу Мельниченко А. П. (Степківська ЗОШ І – ІІІ ступенів Первомайської районної ради), яка виокремлює три напрямки використання ІКТ: ілюстративний; схематичний; інтерактивний.

Працюючи в ілюстративному напрямку, вчитель добирає аудіо-, відеозаписи реальних лекцій, навчальні відеоролики, комп’ютерні моделі фізичних експериментів тощо.

Схематичний напрямок використання програмних засобів дозволяє скористатися можливостями комп’ютерних програм для побудови структурно-логічних схем та таблиць.

Реалізуючи інтерактивний напрямок, учитель використовує педагогічні-програмні засоби навчання: електронні навчальні посібники для інтерактивного навчання в індивідуальному режимі; віртуальну фізичну лабораторію для проведення комп’ютерних лабораторних робіт, контролюючо-тестові програми, які дають можливість оперативно визначати рівень знань та вмінь учнів.

На основі аналізу результатів проведення майстер-класу учасниками конкурсу, членами журі відзначено як позитивне:

- використання активних форм представлення власного педагогічного досвіду;

- прагнення конкурсантів акцентувати увагу на практичній спрямованості навчання фізики;

- наявність фізичного навчального експерименту;

- використання ІКТ під час випробування.

Недоліком у виступах учасників є:

- демонстрація методів і прийомів на змісті матеріалу лише курсу фізики основної школи;

- практична відсутність демонстрацій із класичним фізичним обладнанням, використання лише простих саморобних приладів.

За результатами письмової контрольної роботи, майстер-класу та співбесіди визначено 10 учасників очного етапу конкурсу, під час якого вчителі виконували практичну роботу (робота з фізичним обладнанням), проводили урок та його самоаналіз.

За рішенням журі переможцями конкурсу стали:

ІІІ місце – Лісовський Михайло Григорович, учитель фізики Любомирівської ЗОШ І – ІІІ ступенів Березнегуватської районної ради;

ІІ місце – Брунцвік Ксенія Юріївна, учитель фізики Первомайської ЗОШ І – ІІІ ступенів № 4 Первомайської міської ради;

І місце – Мількат Сергій Михайлович, учитель фізики Привільненської ЗОШ І – ІІІ ступенів Баштанської районної ради.

Представляючи нашу область на ІІІ (заключному) турі конкурсу Сергій Михайлович Мількат ввійшов до дванадцяти кращих учителів області України.

З матеріалами учасників конкурсу та щоденником його проведення можна ознайомитись за посиланнями:

- http://www.ur.gov.ua/;

- http://kzimc.at.ua/index/storinka_1/0-41;

- http://www.youtube.com/playlist?list=PLNt_UPpBcMbZMl7gYxDnetNfcDGgY4JFe.

Серед заходів всеукраїнського рівня слід відзначити участь учителів фізики області в апробації підручників фізики для 10-го та 11-го класів (див. минулорічний методичний лист). На високому рівні провели апробацію та представили змістовні матеріали вчителі фізики:

- Свистунова Валентина Михайлівна (Первомайська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 1);

- Кавака Людмила Григорівна (Первомайська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 4);

- Кудревич Олена Павлівна (Первомайська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 12);

- Шевченко Тетяна Іванівна (Братська гімназія);

- Вікентьєва Тетяна Володимирівна (Миколаївська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 19);

- Третьяк Маргарита Валентинівна (Миколаївська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 10).

Здійснення апробації підручників копітка та відповідальна справа, оскільки якість підручників є одним із чинників впливу на результативність навчання учнів.

Одним із засобів поліпшення ефективності навчання є популяризація досягнень сучасної науки та техніки серед учнівської молоді. Із метою популяризації досягнень фундаментальних наук та розкриття їх ролі в розвитку цивілізації, а також ушанування їх творців кафедрою природничо-математичної освіти та інформаційних технологій Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти започатковано проведення у 2013 році обласної Відкритої студії. Крім того, даний захід також однією з ефективних форм підвищення кваліфікації вчителів-природничників.

На першому засіданні (31 січня 2013 року) вчителі та учні мали можливість поспілкуватися з першим космонавтом незалежної України Леонідом Костянтиновичем Каденюком, який розповів про свої враження від польоту, а також дав відповіді на запитання:

- Чи виконуються класичні закони механіки в стані невагомості? Чи втомлюється космонавт через невагомість?

- Ви говорите у своїх відповідях, що невагомість – стрес для організму. З іншого боку існують певні методики лікування невагомістю. Зокрема опорно-рухового апарату людини. Будь-ласка, прокоментуйте цю суперечність

- Чи проводяться зараз експерименти по створенню штучної гравітації на борту космічної станції?

- Чи зможе колись людина шляхом еволюції, чи генної модифікації пристосуватися до життя у відкритому космосі?

- Чи бачите Ви перспективу у використанні космічного водню, як екологічного палива для двигунів сучасного транспорту на Землі? Чи буде це одним із шляхів вирішення проблеми вичерпання паливних ресурсів Землі?

- Чи вважаєте Ви систему «Космічний ліфт, яка перебуває в активній розробці НАСА, побудовану на основі карбонових трубок, альтернативою сучасним ракетам?

На друге засідання обласної Відкритої студії (22 травня 2013 року) було запрошено:

- Кордюм Єлизавету Львівну, доктора біологічних наук, професора, завідувача відділу клітинної біології та анатомії Інституту ботаніки імені М. Г. Холодного, член-кореспондента НАН України, дійсного члена Міжнародної академії астронавтики, члена Нью-Йоркської академії наук;

- Чернецького Ігоря Станіславовича, кандидата педагогічних наук, завідувача відділу створення навчально-тематичних систем знань Національного центру «Мала академія наук України».

Кордюм Є. Л., яка була першою і залишається єдиною, хто досліджує вплив космічного польоту на живі організми, розкрила питання дослідження законів природи, адаптації живих організмів до зміни умов існування. Для вчителів фізики корисною була інформація про перспективи використання рослин для забезпечення довготривалих космічних польотів, вплив магнітосфери на розвиток рослин тощо.

Чернецький І. С. надав корисну інформацію про нове покоління сучасного фізичного обладнання. Рекомендуємо ознайомитись із приладами та можливостями віртуальної лабораторії МанЛаб на сайті http://manlab.inhost.com.ua/index.html.

Традиційно, учасниками всіх заходів кафедри природничо-математичної освіти та ІТ є учні – переможці обласної олімпіади з фізики та астрономії

У 2012 – 2013 навчальному році у ІІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з фізики взяли участь 56 учнів. Переможцями обласної олімпіади з фізики стали:

8 клас

І місце

Федорович Руслан, учень 8 класу Миколаївського морського ліцею імені професора М. Александрова Миколаївської міської ради (учитель – Корж Т. О.).

ІІ місце

Пернатій Ольга, учениця 8 класу Миколаївського муніципального колегіуму Миколаївської міської ради (учитель – Калачинський С. В.).

ІІІ місце

Кавака Марія, учениця 8 класу Первомайської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 4 Первомайської міської ради (учитель – Кавака Л. Г.).

Борисов Микола, учень 8 класу Миколаївської загальноосвітньої школи-інтернату №4 Миколаївської обласної ради (учитель – Борисова І. В.).

9 клас

І місце

Садурський Артем, учень 9 класу Миколаївського морського ліцею імені професора М. Александрова Миколаївської міської ради (учитель – Корж Т. О.).

ІІ місце

Тимошин Денис, учень 9 класу Южноукраїнської гімназії №1 Южноукраїнської міської ради (учитель – Шевчук Л. М.).

ІІІ місце

Кравцов Андрій, учень 9 класу Куйбишевського НВК Снігурівської районної ради (учитель – Роковець Л. В.).

Павленко Анастасія, учениця 9 класу Першої української гімназії імені Миколи Аркаса Миколаївської міської ради (учитель – Цуркіна Т. В.).

Качанов Володимир, учень 9 класу Миколаївського морського ліцею імені професора М. Александрова Миколаївської міської ради (учитель – Шаргородська Н. І.).

Фарбітник Інна, учениця 9 класу Першої української гімназії імені Миколи Аркаса Миколаївської міської ради (учитель – Цуркіна Т. В.)..

Стовманенко Владислав, учень 9 класу Пересадівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Жовтневої районної ради (учитель – Дубченко В. Г.).

Боровик Богдан, учень 9 класу Миколаївського морського ліцею імені професора М. Александрова Миколаївської міської ради (учитель – Корж Т. О.).

10 клас

І місце

Кішкар Андрій Сергійович, учень 10 класу Миколаївського морського ліцею імені професора М. Александрова Миколаївської міської ради (учитель – Борецький К. П.).

ІІ місце

Книш Владислав, учень 10 класу Миколаївського морського ліцею імені професора М. Александрова Миколаївської міської ради (учитель – Мартинова Т. І.).

Ковальчук Владислав, учень 10 класу Баштанської гімназії Баштанської районної ради (учитель – Озерова О. Ф.).

ІІІ місце

Гапішко Владислав, учень 10 класу Баштанської гімназії Баштанської районної ради (учитель – Озерова О. Ф.).

Скуржанський Олександр, учень 10 класу Миколаївського муніципального колегіуму Миколаївської міської ради (учитель – Калачинський С. В.).

Піпія Денис, учень 10 класу Вознесенської гімназії № 1 Вознесенської міської ради (учитель – П’янова О. О.).

Шиян Надія, учениця 10 класу Миколаївського муніципального колегіуму Миколаївської міської ради (учитель – Калачинський С. В.).

Бурага Тетяна, учениця 9 класу Первомайської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 4 Первомайської міської ради (учитель – Кавака Л. Г.).

Кікін Владислав, учень 10 класу Миколаївського муніципального колегіуму Миколаївської міської ради (учитель – Калачинський С. В.).

Новіков Дмитро, учень 10 класу Миколаївської ЗОШ І – ІІІ ступенів № 42 Миколаївської міської ради (учитель – Мостова Н. В.).

11 клас

І місце

Шевченко Владислав, учень 11 класу Миколаївського морського ліцею імені професора М. Александрова Миколаївської міської ради (учитель – Горбунов С. В.).

ІІ місце

Фрондзей Дар’я, учениця 11 класу Миколаївського морського ліцею імені професора М. Александрова Миколаївської міської ради (учитель – Мартинова Т. І.).

ІІІ місце

Кочин Олександр, учень 11 класу Миколаївського муніципального колегіуму Миколаївської міської ради (учитель – Борисенко І. А.).

Мушаровський Олександр, учень 11 класу Новобузької гімназії Новобузької районної ради (учитель – Садова А. М.).

Буйбарова Марина, учениця 11 класу Миколаївського морського ліцею імені професора М. Александрова Миколаївської міської ради (учитель – Мартинова Т. І.).

Ковальський Ярослав, учень 11 класу Миколаївського муніципального колегіуму Миколаївської міської ради (учитель – Борисенко І. А.).

У командній першості (згідно з рейтингом) місця розподілилися таким чином:

м.Миколаїв – І

Баштанський район – ІІ

м. Южноукраїнськ – ІІІ

м.Первомайськ – ІV

Жовтневий район – V– VІ

Снігурівський район – V– VІ

м. Вознесенськ – VІІ – VІІІ

Новобузький район – VІІ – VІІІ

Середній рейтинг команд (за два останніх роки):

м. Миколаїв – І

Баштанський район – ІІ

м.Южноукраїнськ – ІІІ

Снігурівський район – ІV

Новобузький район – V

м.Первомайськ – VІ

<
Кiлькiсть переглядiв: 2019

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.